"Za problém nemôže nikto iný, žiaden iný štát, ani svetové
sprisahanie, je to problém nás, Slovenskej republiky. Je to naša národná
tragédia a dôvodom je dlhodobé zanedbávanie financií a priorít
školstva," vyhlásil Drucker. Zdôraznil, že práve čitateľská
gramotnosť je potrebná, aby žiaci dokázali uspieť v ďalšom vzdelávaní a
iných predmetoch. Vidí v tom súvis aj so zhoršovaním sa v matematickej
gramotnosti. Minister hovorí o výraznom zhoršení oproti predchádzajúcemu
testovaniu.
Upozornil, že zmeny v školstve nie je vidno ihneď. Vo vedení
Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVŠ) SR preto do
budúcna nechce prinášať veľké reformy, ale dbať na pretavenie zmien do
praxe. Teší ho spustenie kurikulárnej reformy. Netreba podľa neho veľmi
meniť obsah vzdelávania, ale spôsob učenia. Zdôraznil, že deti musia
chápať problematiku, ktorú preberajú.
Vedúca oddelenia hodnotenia a monitorovania vzdelávania Ivana
Pichaničová doplnila, že v matematickej gramotnosti zaznamenali žiaci
ešte väčší prepad ako v čitateľskej, a to o 22 bodov. "Prepad je asi najväčší zo všetkých testovaných krajín,"
uviedla. Slovensko sa celkovo v meraní ocitlo pod priemerom krajín
OECD. Zhoršený celkový výsledok podľa nej vyplýva aj zo zvýšenia počtu
žiakov v rizikovej skupine, ktorí nedosahujú ani základné očakávania pre
dané oblasti.
Percentuálny podiel slovenských žiakov v rizikovej skupine sa zvýšil v
matematike o 8,2 percentuálneho bodu, v čítaní o štyri a v prírodných
vedách o 1,4 percentuálneho bodu. V prípade matematickej a čitateľskej
gramotnosti je rozdiel podľa rezortu štatisticky významný.
Pichaničová priblížila, že okrem testovania so žiakmi robili aj
dotazníky, týkajúce sa vzťahu k matematike. Záverom je, že lepšie
výsledky dosiahli žiaci, od ktorých učitelia vyžadujú aj rozmýšľať nad
problémom, vysvetľujú im dôvody a nie ich len mechanicky učia. Za
alarmujúce označila, že Slovensko bolo spomenuté ako krajina s najväčším
vplyvom socioekonomického zázemia žiakov na výsledky. "U nás má žiak zo sociálne znevýhodneného prostredia oveľa menšie a takmer žiadne šance sa posunúť vo svojej kariére," podotkla.
V súvislosti s nízkou schopnosťou čítať s porozumením upozornila
riaditeľka Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie
Janette Motlová, že deti sú aj viac frustrované, častejšie vyhorené,
častejšie podliehajú depresiám, sú vyčerpanejšie a prestávajú mať záujem
aj o školu. Vyplýva to podľa nej z toho, že keď nedokážu čítať s
porozumením a extrahovať informácie z textu, majú problém pracovať s
každým iným predmetom. Upozornila, že pri duševnom zdraví treba dbať na
prevenciu a rýchlejšie vedieť reagovať na novo sa vynárajúce potreby
detí.
Na Slovensku sa na testovaní globálnych kompetencií zúčastnilo vyše 5800
15-ročných žiakov všetkých typov škôl. Konalo sa na 292 školách.